Nieuws

Een selectie uit de nieuwsberichten van afgelopen weken:

Voortgang invoering vrachtwagenheffing

In 2022 is de Wet vrachtwagenheffing aangenomen. In de jaren daarna is de wet gedeeltelijk in werking getreden. Voor de start van de vrachtwagenheffing moet de wet gewijzigd worden. Het daartoe strekkende wetsvoorstel is in behandeling bij de Eerste Kamer.

De minister van I en W heeft de Tweede Kamer geïnformeerd over de stand van zaken van de invoering van de vrachtwagenheffing. De vrachtwagenheffing is een variabele heffing en vervangt de motorrijtuigenbelasting en het Eurovignet en gaat gelden voor het binnen- en buitenlandse vrachtverkeer. Het tarief van de vrachtwagenheffing is afhankelijk van de uitstoot van de vrachtwagen. De netto-opbrengsten van de vrachtwagenheffing worden gebruikt voor verduurzaming van de vervoerssector. De geplande datum van invoering van de vrachtwagenheffing is 1 juli 2026. De informatiecampagne start een jaar eerder, namelijk op 1 juli 2025, onder meer via de website www.vrachtwagenheffing.nl. 

De verduurzaming van de sector gebeurt onder meer via subsidieregelingen. De Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET) wordt op 30 september 2025 voor de tweede keer dit jaar opengesteld. Het beschikbare budget is dan € 30 miljoen. De Subsidieregeling Private Laadinfrastructuur bij Bedrijven (SPriLa) is op 25 maart jl. opengesteld voor aanvragen. Ondernemers kunnen subsidie aanvragen voor advies over de aanleg van laadinfrastructuur, voor de kosten van aanleg en voor de kosten van stationaire batterijopslag voor die laadinfrastructuur. In 2025 is € 61,3 miljoen beschikbaar.

Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat | publicatie | IENW/BSK-2025/122418 | 03-06-2025

Terug

© CAS Hoorn